Tips magazijn
Een paar simpele tips kunnen helpen om het magazijn op orde te houden en te optimaliseren. Regelmatig controleren of het magazijn nog optimaal ingericht is scheelt ruimte, spaart tijd en geld en zorgt dat service levels optimaal blijven.
Tip 1:
Hoeveel “dode” voorraad ligt er in het magazijn? Voorraad die niet verkocht wordt noemen we dode voorraad. Deze kost ruimte en trekt kosten aan. Immers de ruimte moet verwarmd worden en de voorraad moet geteld worden. Stel vast wanneer een product niet meer relevant is en verwijder deze uit het magazijn.
Tip 2:
Liggen de meest verkopende producten wel op de juiste plek? De zo gehete “snellopers” dienen snel en makkelijk bereikt te kunnen worden. Maar ook dat deze locaties makkelijk aangevuld kunnen worden. Wat een snelloper nu is, is misschien een langzaam loper over 3 maanden. Denk aan seizoensinvloeden. Dus blijf controleren welke producten de meeste activiteiten hebben en focus op deze groep.
Tip 3:
Hoe accuraat is de voorraad administratie? Zorg dat de administratie betrouwbaar is. Artikelen moeten met de juiste omschrijving op de juiste plaats in de juiste aantallen liggen. Slechts dan kan er efficiënt gewerkt worden. Aandacht voor de voorraad administratie voorkomt zeer veel onnodig werk en slechte service naar klanten.
Tip 4:
Is de manier van order verzamelen nog steeds de juiste? Soms is het nodig om op een andere manier te gaan werken als de orderstroom veranderd is. Als orders veel kleiner geworden zijn, kan het beter zijn om meer orders per pickronde te verzamelen. Of als er veel meer orders zijn kan een batchpick interessant zijn om efficienter te werken.
Tip 5:
Voorkom fouten in het orderverzamelen. Dit zorgt voor enorm veel problemen, ontevreden klanten, voorraad verschillen, en extra tijd en geld om het te herstellen. Investeer in de juiste mensen en processen die zorgen voor kwaliteit in de leverbetrouwbaarheid.